KĀ INTEGRĒT MŪZIKAS KLAUSĪŠANOS PIRMSSKOLĀ?
Klusums… Lai sāktu kaut ko sadzirdēt un lai sāktu mācīties klausīties, ir jāiemācās dzirdēt KLUSUMU. Ir jāiemācās koncentrēties.
Manuprāt, koncentrēšanās spēju attīstīšanai vispiemērotākie ir Marijas Montessori klusuma vingrinājumi. Tos var izmantot ikdienā, jebkurā mācību stundā (vislabāk – iesākot dienu), kā arī mājās – ģimenē, un, protams, mūzikas stundās. Tas ir ierasts daudzos bērnu dārzos – rīta apļos un dažādās aktivitātēs. Tad kāpēc ne mūzikas stundās? Jo mūzikas klausīšanās – tā ir koncentrēšanās. Un mūzikas klausīšanās laikā klasē ir jāvalda klusumam.
Mūzikas klausīšanos kā stundas daļu parasti es lieku stundai pa vidu, kad bērniem vēl ir uzmanība. Pēc aktīvās darbības (parasti dziedāšanas), bērni sasēžas aplī, kurā skolotāja vadībā sāk pildīt klusuma vingrinājumu, kas pakāpeniski pāriet mūzikas klausīšanās procesā.
Mazākajiem bērniem mūzikas stundās es tos izmantoju vienkārši, lai sāktu mācīties klausīties. Savukārt, lielākajiem – tieši pirms mūzikas klausīšanās, lai nomierinātos. Pēc klusuma vingrinājuma nemanāmi pārejam uz klasisko mūziku.
Mūzikas nodarbības pirmsskolā
MŪZIKAS KLAUSĪŠANĀS PROCESA SHĒMA
1. Klusuma vingrinājums (ne vairāk par 1 minūti), jo šī klusuma vingrinājuma mērķis ir noskaņot bērnus klasiskās mūzikas klausīšanās procesam – nomierināt.
2. Skolotāja stāsts/ pasaka par mūziku, kas tūlīt sekos. Ļoti svarīgi – radīt plūdumu nodarbībā. Nepārtraukt ar vārdiem: “Klausīsimies mūziku!” vai “Es jums pastāstīšu…” Skolotājs klusumu pārtrauc ar klusu, bet izteiksmīgu stāstījumu, aiz kura bez brīdinājuma un liekvārdības…
3. … ieslēdz klasisko mūziku un demonstrē stāstu (ar kustībām vai ritmu). Šajā brīdī mūzikas klausīšanās ir kā pasīva darbība, jo bērni klausās. Ja skolotājs iejutīsies tēlā un būs atraktīvs, tad bērni turpinās klausīties klusumā un pat nedarbosies līdzi (arī pusotrgadnieki nosēdēs klusu – saku pēc pieredzes). Pēc manām domām, ir labi, ka sākumā viņi nedarbojas līdzi, bet tikai vēro. Tādā veidā viņi sadzird to, ko skolotājs ir iecerējis mūzikā akcentēt vai saklausīt.
4. Klasisko mūziku liek atkārtoti, aicinot bērnus darboties līdzi. Atgādinu, ka jānomet visa liekvārdība, lai bērni turpinātu koncentrēšanos. Pietiks ar klusi pateiktu:”Tagad kopā!” Ja arī kāds nedarbojas un turpina klausīties, nevajag censties viņu bikstīt, jo tādā veidā pārtrauks nodarbības plūdumu un novērsīs arī citu bērnu uzmanību. Šajā brīdī mūzikas klausīšanās paliek par aktīvu procesu.
Viss šis process kopā aizņem 5 minūtes. Bet skolotājam ir jābūt sagatavotam un klasiskās mūzikas piemērs perfekti jāzina no galvas!
KAS IR KLUSUMA VINGRINĀJUMI?
To mērķis ir palīdzēt bērniem attīstīt un pilnveidot pašdisciplīnu un izkopt koncentrēšanās spējas. Jāiemācās sadzirdēt klusumu. Un, kad iemācās to izdarīt, tad arī bērni saprot, cik klusums var būt skaļš.
M.Montesori klasiskais klusuma vingrinājums: (materiāls no M.Montessori kursiem)
Materiāls: Attēls ar uzrakstu ar “Klusums”, ko vēlāk var aizstāt ar rāmītī ieliktu ceturtdaļpauzes zīmi (mūzikas stundām).
Tiešais mērķis: pozitīvi izjust klusumu.
Netiešais mērķis: iekšēji nomierināties.
Demonstrēšana: Skolotājs un bērni, kuri vēlas piedalīties apsēžas aplī, iekātojas, lai ir ērti. Visi apklust. Var aiztaisīt acis. Skolotājs parāda kartiņu ar uzrakstu “Klusums”. Pēc kāda laika pārtraucot vingrinājumu var pateikt “paldies” (var iezvanīt zvaniņu, piesist mazos šķīvīšus). Vingrinājumu var atkārtot vai paildzināt. Uz šī vingrinājuma bāzes būvē nākošos uzdevumus.
Īpašās intereses moments: Kustību apturēšana.
Kādus klusuma vingrinājumus es izmantoju
Elpošanas vingrinājumi jeb koncentrēšanās uz savu ķermeni.
• Ieklausās savā ieelpā un izelpā (variē – ieelpo caur degunu, izelpo caur muti, elpo tikai caur degunu)
• Elpas vingrinājumi ar elpas aizturi. Ieelpo, skaitot līdz 3, izelpo, skaitot līdz 5. (Skolotājs ir tas,kurš klusi skaita)
Vērošanas vingrinājumi
• Vēro sveces liesmu
• Vēro stikla traukā ūdeni, kur piepilina dažus krāsas pilienus un skatās, kā tie sajaucas. Ūdenim var piepilināt eļļu, tad veidojas krāsaini burbulīši. Var vērot arī lavas lampu, bet tai ir jābūt uzsildītai.
Kustību vingrinājumi
• Klusumā pa apli padod dažādus priekšmetus (vates piciņu, putna spalvu, lakatiņu…). Ideālā variantā – padodamais priekšmets ir saskaņots ar stāstu, kas sekos pēc klusuma, un to skolotājs izmanto stāstījumā.
• Klusumā izvingrina pirkstiņus – pirkstu vingrinājumi. Skolotājs rāda priekšā un bērniem klusumā ir jāatkārto kustības ar pirkstiņiem.