Kāpēc vajadzīga fonogramma

piano, music, keys

Es esmu mūzikas skolotāja jau 12 gadus. Mans darbs ir mans hobijs. Ja kāds man pajautātu:”Tu darbā labāk izmanto dzīvo mūziku vai fonogrammu?” Es atbalstītu dzīvo mūziku.

Taču ir situācijas, kad fonogramma ir vajadzīga, un tā var atvieglot darbu. Cik gan bieži esmu gājusi cauri situācijām, kad mūzikas stundā, sēžu pie klavierēm, spēlēju pavadījumu rotaļai, galvu pagriezusi pār plecu un skaļā balsī saucot: “Aplītī! Tagad plaukstiņas… Tagad kājas!…” Tas pārvēršas par milzīgu trādirīdi. Skolotājs ir pārpūlējis balsi, bērni apjukuši, un galu galā – kāds tāpat līdz galam nav sapratis.

Tas bija viens no iemesliem, kāpēc pievērsos metodiskajam materiālam – latviešu un cittautu rotaļu fonogrammām. Mācot rotaļu, skolotājam ir jābūt klātesošam – ar acu skatienu, ar suflēšanu – atgādinot nākamo kustību, un ar piedalīšanos mācību procesā. Šajā metodiskajā materiālā ir apkopotas latviešu un cittautu rotaļu fonogrammas ar vārdiem, rotaļu darbības aprakstiem un ilustrācijām. Skolotājiem un audzinātājām materiālu būs iespēja izprintēt, veidojot grāmatiņu,un fonogrammas lejuplādēt mācību darbam.

Šī metodiskā materiāla mērķis ir atvieglot darbu bērnu dārza audzinātājām, mūzikas skolotājām un sākumskolas klašu skolotājiem.

Rotaļa – tā ir motivācija. Mācību procesā to var izmantot jebkurā brīdī – ne tikai tad, kad to prasa mācību plāns, bet arī tajos brīžos, kad bērni jūtas noguruši un viņi nav savācami. Disciplīnu klasē un grupā nevar dabūt, nosēdinot bērnus solā un liekot būt klusumā. Disciplīnu var dabūt darbībā. Klasē rotaļa radīs pozitīvu, brīvu gaisotni un emocijas. Kā motivāciju rotaļu vislabāk izmantot stundas vidū, kad bērniem sāk zust uzmanība, un noslēgumā, lai bērniem būtu prieks atgriezties uz nākamo nodarbību. Fonogrammu materiāls būs noderīgs arī jebkuros skolas un bērnudārza pasākumos (klases vakaros, tradicionālajos svētkos, eglītēs, utt.)

Rotaļu fonogrammas ir dažādiem vecumposmiem – sākot no 1,5 g.v. – 10 g.v. Rotaļās, protams, var iet arī pieaugušie. Līdz ar to, rotaļnieku vecums ir variējams. Dažām fonogrammām ir iespēlēti 2 varianti – mazākiem bērniem lēnākā tempā un lielākiem – ātrākā. Rakstot fonogrammas, dažus pantus es iespēlēju 2 reizes. Tas neatbilst oriģinālam, bet ir vajadzīgs, lai bērni var paspēt izdarīt kustības (piem. Rotaļā “Vilks un kaza”– ķeršanas daļa, gulēšanas daļa, utt.). Starp pantiem iespēlēju starpspēles, lai skolotājs, klusi suflējot, var parādīt rotaļas nākamo darbību, nepārtraucot mūzikas plūdumu.

Mūsu veikala sadaļā vietnē Skaņgrams ir apkopotas rotaļas un to apraksti. Fonogrammas var iegādāties blokā. Tās var iegādāties gan juridiskās personas, gan privātpersonas. Kad fonogrammas iegādājas mācību iestāde, tās neierobežotu laiku var lietot visi tās skolotāji vai audzinātāji.

Ja tev šis likās noderīgi, tad padalies ar draugiem savos sociālajos tīklos!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on telegram